Relación entre inteligencia emocional y habilidades gerenciales en contadores peruanos
Contenido principal del artículo
Resumen
Introduction: Emotional intelligence (EI) and managerial skills (MS) are crucial for performance in accounting. In Peru, research is limited, but globalization and digitalization have increased the demand for soft skills, making EI essential for organizational success in the Peruvian socioeconomic context. The objective was to determine the relationship between EI and MS of graduates from the Professional School of Accounting at the National University of Huancavelica (UNH), period 2014-2017. Methodology: This study used a non-experimental transactional correlational design to examine the relationship between EI and MS in 72 graduates. A validated questionnaire with a Cronbach's alpha of 0.88 was used to measure EI dimensions (intrapersonal, interpersonal, and adaptability). Data were analyzed using SPSS software version 25. Results: 66.7% of participants showed a normal level of EI, and 22.2% an elevated level. Spearman's correlation analysis indicated a positive and significant correlation between EI and MS (ρ = 0.775, p < 0.01), suggesting that 69.0% of MS can be explained by EI. The dimensions of adaptability (ρ = 0.749), intrapersonal (ρ = 0.743), and interpersonal (ρ = 0.718) showed significant correlations with MS. Conclusion: The UNH should integrate the teaching of EI into their curricula to better prepare students for the labor market, thereby improving their professional performance and strengthening the accounting sector in Peru.
Downloads
Detalles del artículo
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Cómo citar
Referencias
Aceituno, C., Silva, R., & Cruz, R. (2020). Mitos y realidades de la investigación científica (C. A. Huacani (ed.); Carlos Ace). Primera edición. http://repositorio.concytec.gob.pe/bitstream/20.500.12390/2179/1/aceituno_hc_2020.pdf
Ballén, J. D., & Sánchez, S. J. (2021). Asociación entre las variables de la inteligencia emocional y el desempeño laboral de los estudiantes de ingeniería industrial del Centro Regional Buga de Uniminuto. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 17(33), 1–17. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v17i33.3625
Borsic, Z. D., & Riveros, A. (2018). La Inteligencia Emocional En El Desempeño Laboral De Docentes De Instituciones De Educación Superior. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2017/3.04.pdf
Carrasco, J., Cayllahue, M., & Gonzales, A. (2023). Inteligencia emocional y competencias gerenciales del liderazgo directivo en docentes y directores de escuelas públicas y privadas. Revista Agustina de Educación, 2(1), 61–72. https://revistas.unsa.edu.pe/index.php/rae/article/view/111
Carrasco, S. (2005). Metodología de la investigación científica.
Chen, X., Yuan, Y., Liu, J., Zhu, L., & Zhu, Z. (2020). Social bonding or depleting? A team-level investigation of leader self-sacrifice on team and leader work engagement. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 93(4), 912–941. https://doi.org/10.1111/joop.12315
Ching, D., & Silva, J. (2018). Inteligencia emocional para mejorar las habilidades gerenciales del personal administrativo de la Gerencia Regional de Educación 2017. In Proceso de gestion de compras de la empresa Cencosud S.A. Metro (Vol. 1). https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/4580/Ching Terry - Silva Ramírez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2019). Emotional intelligence and health: A meta-analytic review (pp. 83–93). https://doi.org/10.1037/emo0000649
Fienco, G. ; I. J. (2012). La Inteligencia Emocional en el Éxito Empresarial. file:///C:/Users/JOVEN EJEMPLAR/Music/La inteligencia emocional en el exito empresarial.pdf
Goleman, D., & Cherniss, C. (2020). Inteligencia emocional en el trabajo (Vol. 19, Issue 5).
Herek, G. M. (1999). Enseñanza de la regulación de las emociones en las escuelas: traducción de la investigación a la práctica con el enfoque RULER para el aprendizaje social y emocional.
Instituto Nacional de Estadistica e Informatica (INEI). (2018). Censos Nacionales 2017: XII de Población, VII de Vivienda y III de Comunidades Indígenas.
Kwan, C. K., & Alegre, M. Á. (2023). Teoría de la inteligencia emocional en la enseñanza de la contabilidad. Aportes conceptuales. Espíritu Emprendedor TES, 7(3), 1–20. https://doi.org/10.33970/eetes.v7.n3.2023.341
Meyer, J. (2016). The Role of Emotional Intelligence in Leadership Effectiveness. ResearchGate, 5(4), 45–58. https://doi.org/10.1002/jls.21847
Pelekais, C. de, Nava, A., & Tirado, L. (2014). Inteligencia emocional y su influencia en el clima organizacional en los niveles gerenciales medios de las PYMES. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 8(2), 266–288. /citations?view_op=view_citation&continue=/scholar?hl=ca&as_sdt=0,5&scilib=1&scioq=rentabilidad+motivacion+organizaciones&citilm=1&citation_for_view=fE1A2q8AAAAJ:9yKSN-GCB0IC&hl=ca&oi=p
Perret Fiorini, N. (2022). La inteligencia emocional para la gestión laboral. Escuela de Negocios Quantum. https://escueladenegociosquantum.com/curso/la-inteligencia-emocional-para-la-gestion-laboral/